Pretty Halong Bay

We  bezoeken de verschillende wijken van het mooie Hanoi en komen telkens weer terecht in het Nieuwjaars festiviteiten. We zien weinig toeristen en vallen op tussen de locals door onze bleke koppies en lange lijven. Al is het voornamelijk Pieter die met grote ogen wordt aangestaard. Een wandelende attractie hier in Vietnam met z'n 1 meter 94. Kinderen vragen met regelmaat of hij een foto van ze wil maken om vervolgens te vragen of hij er zelf ook bij op wil. Na vele kilometers lopen ploffen we voldaan neer op de plastic krukjes in een gezellig straatje midden in Hanoi. We drinken biertjes, snaaien van de Vietnamese hapjes en ontmoeten andere Nederlanders waar we de rest van de middag mee doorbrengen. Zo leuk hoe snel je hier contact maakt onder de backpackers! Na 1,5 dag struinen door het gezellige Hanoi vertrekken we woensdagmorgen naar de westkust voor een 2-daagse cruise door Halong Bay. Een schitterend natuurwonder waar we erg naar uitkijken.

We verbazen ons opnieuw over het gedrag van onze chauffeur en de medeweggebruikers. We rijden meer op de linker weghelft dan de rechter. Veilig aangekomen in de haven word de groep verdeeld over 2 boten. Wij zijn ingedeeld op een grote boot die we enkel moeten delen met een Koreaanse dame. Ondanks de grote taalbarrière hebben we het gezellig met z'n drieën. De omgeving waarin we varen is prachtig! Ruim 2.000 kalksteenrotsen rijzen boven 't water uit. We maken een stop op een hele unieke plek, de boot wordt voor anker gelegd en we krijgen de kans om te kajakken over het azuurblauwe water. Eventjes voel je je alleen op de wereld in het prachtige Halong Bay. We meren aan bij een klein eilandje en bezoeken een kalksteengrot. De grotten worden niet bewoond maar wel gebruikt door de locals als veilige plek bij heftige cyclonen. Om 16:00 uur breekt het zonnetje door en genieten we op 't zonnedek van cocktails tijdens happy hour en krijgen een workshop 'springrolls maken'. Na het rollen van bladerdeeg nummer drie heb ik het eindelijk onder de knie. Ze smaken heerlijk! We vermaken ons prima met al het lekkere eten en het relaxen. 's Avonds doen we nog een poging om inktvissen te vangen met bamboe hengels. Helaas geen beet!

De volgende ochtend worden we om 7:00 uur al aan het ontbijt verwacht. We worden op tijd wakker gemaakt door de kapitein van het schip die de motor aanzet. Door de ramen kijk ik naar buiten en zie dat we al een stuk verder gevaren zijn. De gids probeert ons uit te leggen wat we de rest van de ochtend gaan doen maar onze fantasie reikt niet ver genoeg om de Engelse woorden te herkennen in zijn verhaal. We glimlachen vriendelijk en we krijgen een grote glimlach terug. Net als iedere Vietnamees hier blijven ze lachen. We worden opgehaald met een bamboeboot, zodat we nog dichter langs de rotsen kunnen varen. Er hangt een magische stilte op het water. Ik vraag de schipper of ik het roeien over mag nemen. Opnieuw een grote glimlach en een goedkeurende blik. Ik krijg al gauw in de gaten dat het onbegonnen werk is. Het roeien met de houten peddels is loodzwaar. Ik geef hem de peddels terug en hij begint te glimlachen en in mijn bovenarm te knijpen op zoek naar spierballen ;).

Net na de lunch varen we de haven binnen en rijden we weer richting Hanoi. Vanavond pakken we de nachttrein naar het noorden voor een trek van twee dagen door het berggebied van Sapa. Nu genieten we nog lekker even in het zonnetje van een Bia Hà Nôi, oftewel een Hanoi biertje!