Good morning Vietnam!

Daar zitten we dan, 10.000 kilometer van huis op een terrasje middenin het chaotische Hanoi, genieten van een Vietnamees biertje en een vodka ananas. VAKANTIE! Om 12:00 uur lokale tijd zijn we geland na een reis van ruim 20 uur (!). De lange reis komt mede door een lange tussenstop op Guangzhou Airport. De luchthaven was kil en vooral erg koud. Gelukkig hebben we de tijd kunnen doden met een bezoekje aan de Starbucks en meerdere potjes yathzee. Op Hanoi Airport aangekomen moeten we eerst langs de douane om onze visa te regelen. Gelukkig had ik al wat voorwerk verricht en hoeven we alleen maar plaats te nemen in de wachtruimte. We worden afgeleid door een Vietnamese dame die voorbij loopt met enorme tentakels op haar hoofd. Dit verwacht je niet in Vietnam, ook hier hebben ze hippies. We schrikken op zodra 'mister Jacob Gerrit' door de speakers galmt. Onze visa is goedgekeurd!

We laten ons verleiden door een chauffeur die ons binnen '5 minutes' wel naar het hotel zal brengen. Dit werden uiteindelijk 20 minuten. Eenmaal onderweg kijken we onze ogen uit. Wat een hilarische rit! Naast onze claxonerende chauffeur bestaan de medeweggebruikers uit honderden volgepakte brommers en scooters. Op de 4-baans autoweg worden we links en rechts ingehaald door complete gezinnen, opeengestapeld op één scooter. Af en toe steekt er zelfs een verdwaalde voetganger de weg over. Wat een chaos dit.. Welkom in Vietnam :)!

Vandaag is het Vietnamees Nieuwjaar. Alle locals zijn vrij en dat is te merken. De rolluiken van vele shops zijn gesloten en het straatbeeld bestaat uit mooi geklede Vietnamesen. Op de straten zijn sporen van confetti aanwezig en overal ruikt het naar wierook. Aangekomen in het hotel worden we enorm gastvrij ontvangen door een non-stop pratende receptionist. Door zijn gebabbel en glimlach voelen we ons gelijk helemaal thuis. Als hij ons naar onze kamer brengt en we ons bed zien, willen maar één ding: slapen!

Het slapen heeft ons goed gedaan. Vol energie lopen we ons hotel uit. We zoeken tussen de gezellige chaos naar een leuk eettentje maar dat blijkt toch wat lastig, omdat iedereen Nieuwjaar viert en de meeste Vietnamese tentjes gesloten zijn. Ze zitten voor hun gesloten restaurants op plastic krukjes te eten. Het valt me gelijk op hoe redelijk de mensen hier Engels spreken. We kunnen ons goed verstaanbaar maken. Totdat ik zin heb in een lekker glaasje witte wijn. Ik glimlach en knik na een schattige ober die moeite heeft met de 'r' uitspreken. Hij reageert op mijn vraag naar een glas wijn en vraagt of rice wine ook goed is. Hij komt terug en zet vol trots en borrelglas met 40% alcohol voor m'n neus. Na zo'n lange vlucht inclusief jetlag besluit ik deze maar af te slaan. We genieten van local food waar we uiteindelijk 600.000 (!) Dong voor afrekenen. Het lijkt héél wat maar omgerekend is 't nog geen € 25,-. Je pint hier wat contant geld en bent in één klap miljonair. We besluiten na 't eten gelijk terug te lopen naar ons hotel. Morgen gaan we plannen maken voor de komende dagen maar nu eerst wat slaap inhalen!