The road to Los Angeles

Na  een fantastisch weekend in San Francisco zijn we maandag 22 september afgezet op de luchthaven, waar we onze huurauto ophalen. We mogen er zelf eentje uit 't rijtje SUV's kiezen. Hoewel de dikke GMC's er erg verleidelijk uitzien, besluiten we toch voor een gemiddelde auto te gaan, aangezien ik de komende week moet rijden en ik zelf de auto wil besturen en niet andersom! Het is een witte Hyundai Tucson geworden. Prima bakkie!

Vanuit San Francisco rijden we rechtstreeks naar Yosemite Nationaal Park. Een prachtig gebied! Afgelopen weken zijn er plaatselijk veel bosbranden geweest, waardoor een groot deel van 't park niet toegankelijk afgesloten was. Gelukkig heeft de brandweer goed z'n werk gedaan. Het wordt al donker als we aankomen. Er is nog één plekje te krijgen op een camping middenin 't park, waar we een kale tent met twee stretchers huren. Niet heel relaxt in een gebied waar bruine beren wonen. We liggen in de tent en kijken elkaar lachend aan. We hebben gewoon 70 dollar neergeteld om in een tent te slapen en bang te zijn voor beren! Al het eten moeten we buiten de tent in een zogeheten 'bear locker' bewaren, om te voorkomen dat de beren eten ruiken en je 's nachts in de tent komen opzoeken. In principe laten ze je met rust, maar zodra ze eten ruiken is 't mis. Daarom hebben we de hele auto maar even grondig gecheckt. Henk-Jan leek 't wel grappig om honing op de tent van de buren te smeren. Dat hebben we uiteraard maar niet gedaan!

Na een goede nacht lopen we een mooie trail naar Vernal Falls: een prachtige waterval. Het is een flinke klim van 1,5 uur. Aan 't water genieten we van onze welverdiende lunch. Om te voorkomen dat we worden 'aangevallen' door hongerige eekhoorns gooit HJ eten naar een vrouw voor ons, die veel weg heeft van een mislukte zeemeermin. We liggen dubbel van het lachen als de eenhoorns haar zowat bestormen.

Na een pittige klim volgt automatisch een flinke afdaling. We rijden vervolgens door naar de top van Yosemite, het Glacier Point, vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over het park. Bergafwaarts staan ineens vijf auto's stil in de bocht. Er blijkt dat er zojuist een beer de weg is overgestoken. Als een speer de batterijen van de GoPro vervangen, zodat we dit unieke moment vast kunnen leggen! Onze auto blijkt in de weg te staan want moederbeer staat te wachten op haar dochter die ook graag wil oversteken. Ik zet de auto aan de kant en HJ springt als een dolle de auto uit om de beren van dichtbij te zien. Ik daarentegen durf niet uit te stappen en ben alleen maar bezig om in de gaten houden of HJ niet te dichtbij komt. Op t moment dat de beer nog net in zicht is spring ik er alsnog uit en schiet ik nog wat foto's. Wauw! Spannend maar heel gaaf!

Vanuit Yosemite vervolgen we onze route naar Fresno. Op een paar 'Amber-acties' na gaat het rijden me prima af! Er is zoveel te zien! We rijden door een streek waar rundvlees wordt gemaakt, wat je door de sterke lucht niet ontgaat, en tevens een streek waar alle wijnen van California worden gemaakt. Dichtbij de HWY 1 overnachten we in een motel. Gelukkig zijn ze in 't echt niet zo luguber als in de horrorfilms. Na een goede nacht rijden we de volgende dag de HWY 1 op en maken we een stop in 't vissersplaatsje Morrow Bay, waar je vele zeeleeuwen hoort en ziet! De volgende stop is Pismo Beach, waar we aan 't water van het zonnetje en de zeewind genieten. Zuidwaarts passeren we het pittoreske plaatsje Los Olivos, op zoek naar Neverland van Michael Jackson. Een plaatselijke cowboy wijst ons de weg, maar blijkt ons achteraf de verkeerde kant op te hebben gestuurd. In de avond rijden we 't mooie Santa Barbara in, waar we overheerlijke sushi eten in een prachtig tentje! Eindelijk een plekje van rust na de vele kilometers die we hebben gemaakt. Na 't eten lopen we het hele stadje door, op zoek naar een plek om de nacht door te brengen. Om 23 uur hebben we eindelijk een geschikte en enigszins betaalbaar motel gevonden. Allebei een eigen queensize bed waar we goed hebben bijgeslapen. Op aanraden van Jil wagen we ons de volgende ochtend aan een écht Amerikaans ontbijt. We verbazen ons over de hoeveelheid voeding, die mensen om ons heen, naar binnen werken. Totdat onze borden worden geserveerd en blijkt dat wij dezelfde hoeveelheid hebben besteld. Help! Twee hele grote dikke pannenkoeken met een bolletje roomboter en daarnaast nog scrambled eggs en bacon. Zeker lekker maar echt TE heftig! Uiteindelijk allebei één 'pannenkoek' laten liggen. De rest van de dag brengen we door in 't shopwalhalla van Santa Barbara. In Lorna Jane, mijn favoriete winkel uit Australië, scoor ik een vet hardloopoutfit. Op de pier in 't zonnetje genieten we samen van een zelfgemaakte salade.

Next stop is Los Angeles! Onderweg een stop gemaakt bij de pier van Santa Monica, waar we 12 dollar hebben betaald voor 10 minuten rondlopen op een vergane pier. Net als in Australië word ik ook hier door verschillende mensen aangesproken dat ik op Anne Hathaway lijk. Er zal dan toch wel iets van kloppen. Voor de komende twee nachten staat onze kamer geboekt in 't Hilton, vlakbij de luchthaven. Een erg goede keuze want alles ligt hier zover uit elkaar dat we precies in 't midden van alle hotspots zitten. We krijgen goed nieuws, na 20 verschillende stops is het rijbewijs eindelijk maar toch aangekomen in LA, wat betekent dat ik vanaf komende week achterover mag leunen en de beentjes mag strekken.

We toeren door de bekende wijk Beverly Hills 90210 waar we geen huizen maar kastelen bewonderen. Mensen die hier mogen wonen zijn écht schat=hemeltje-rijk. Vervolgens lopen we over de Walk of Fame in Hollywood waar 2.000 sterren hun namen hebben vereeuwigd in de bestrating. Zelfs de helden Donald Duck en de Muppets hebben een eigen ster ;) ! Door 't Griffith Park rijden we vervolgens richting 't Observatory Point, waar je een heel mooi uitzicht hebt op LA en de bekende Hollywood letters. Bij een bezoek aan Hollywood kan een show of een bioscoopbezoek niet ontbreken. We scoren een XL bak popcorn en zijn de gelukkigen die de première van Equalizer in Arctic Light mogen bewonderen. Echt een hele goede film met in de hoofdrol Denzel Washington. Om de avond af te sluiten eten we een leuke variant op de Nederlandse tosti bij 'Melt'. Roadtrip part 1 is helaas alweer ten einde. De volgende dag is t tijd om de huurauto in te leveren en de reis voort te zetten in een vette camper van Escape Campervans!